هدف: هدف از این مقاله ترسیم مختصات مفهومی الگویی از سیستم آموزشی در دانشگاه اسلامی است که مبتنی بر ایجاد فضای خلاقیت و نوآوری در این دسته از دانشگاهها است.در واقع مقاله حاضر، به بحث در مورد الگویی از سیستم آموزشی در دانشگاه اسلامی می پردازد که بر نقش استعدادها و توانایی های بالقوه دانش پژوهان تکیه داشته و در راستای تحقق جامعه دانایی محور، به بالفعل کردن این استعداد ها میپردازد. روش: روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوا است. یافته ها: با بهره گیری از این روش و تحلیل دادههای تحقیق در مطالعه کنونی، ابعاد یک سند راهبردی مناسب برای "دانشگاه اسلامی" که مبین نظام رشد استعدادها بوده و بر اهمیت و نقش خلاقیت و نوآوری تاکید دارد ارائه شده است.نتیجه گیری: چشماندازها و اسناد راهبردی دانشگاه به عنوان ایدههایی هستند که درون دانشگاهها به واقعیت تبدیل میشوند. مدیران و مسئولان دانشگاهها، در هنگام تدوین این اسناد باید دقت کافی را در این زمینه داشته باشند که آنچه هم اکنون به عنوان افق دانشگاه تدوین و منتشر میگردد زمانی به واقعیتی اجتماعی بدل خواهد شد. تساهل آگاهانه یا ناخودآگاه در تدوین چشمانداز و سند راهبردی دانشگاه اسلامی، ممکن است مسائل و مشکلاتی را فراروی آن قرار دهد. از این رو، هنگام تدوین اسناد راهبردی دانشگاهها، باید به دقت ساخت زبانی و الگوهای ساختاری مورد توصیه و تأکید آنها، با رویکردی آیندهپژوهانه مورد مداقه قرار گیرد.
خواستار, حمزه, اعظمی, امیر, امیری, مجتبی, نیازی, عیسی. (1391). بررسی تطبیقی جایگاه خلاقیت و نوآوری در راهبردهای آموزشی دانشگاههای اسلامی سطح جهان. مدیریت در دانشگاه اسلامی, 1(2), 317-330.
MLA
حمزه خواستار; امیر اعظمی; مجتبی امیری; عیسی نیازی. "بررسی تطبیقی جایگاه خلاقیت و نوآوری در راهبردهای آموزشی دانشگاههای اسلامی سطح جهان". مدیریت در دانشگاه اسلامی, 1, 2, 1391, 317-330.
HARVARD
خواستار, حمزه, اعظمی, امیر, امیری, مجتبی, نیازی, عیسی. (1391). 'بررسی تطبیقی جایگاه خلاقیت و نوآوری در راهبردهای آموزشی دانشگاههای اسلامی سطح جهان', مدیریت در دانشگاه اسلامی, 1(2), pp. 317-330.
VANCOUVER
خواستار, حمزه, اعظمی, امیر, امیری, مجتبی, نیازی, عیسی. بررسی تطبیقی جایگاه خلاقیت و نوآوری در راهبردهای آموزشی دانشگاههای اسلامی سطح جهان. مدیریت در دانشگاه اسلامی, 1391; 1(2): 317-330.