هدف: هدف مقاله بررسی «دانشگاه مطلوب در نظام اسلامی» در سه بعد «استاد»، «دانشجو» و «فضای حاکم بر آن» به عنوان سه مؤلفه اصلی تحقق اقتدار علمی یک کشور بوده است وبرای تبیین این مهم در قالب بیانیه مأموریت دانشگاه مطلوب جمهوری اسلامی ایران، بیانات مقام معظم رهبری را در جایگاه ولی فقیه و سیاستگذار کلان کشور طی دوره بیست ساله رهبری ایشان به عنوان مبنا برگزیده است. روش: روش مقاله تحلیل اسنادی -روش تئوری پردازی داده بنیاد(Grounded Theory) می باشد. یافته ها: یافته ها نشانگرآن است که در سه حوزه مربوط به سؤالات اصلی تحقیق پیرامون شایستگیهای محوری دانشگاه مطلوب در اندیشههای مقام معظم رهبری؛ یعنی دانشجو، استاد و فضای دانشگاهی، نهایتاً تمامی کدها ما را به سه رکن ریشهای دانشگاه مطلوب در نظامی اسلامی رهنمون میسازد که عبارت است از: فضیلت، علم وبصیرت. براین اساس،شایستگیهای محوری که سبب تمایز دانشگاه اسلامی با دیگر دانشگاههاست، عبارتند از:جهاد علمی و عملی، تهذیب، معنویت و تربیت صحیح، بصیرت افزایی، حضور با انضباط در صحنههای نظام، نقش آقرینی در سازندگی آینده آن. نتیجه گیری: با توجه به اینکه انقلاب اسلامی از نظر ذات و هویت، در تعارض با استکبار و استعمار است بنابراین، همیشه تهدیدهایی در مسیر حرکت آن وجود داشته است؛ چه از جانب دشمن درونی و چه از جانب دشمن بیرونی. از این رو، شناخت تهدیدها، دشمنشناسی و توجه به نشانه های آن و مقابله با دشمن و شناخت مؤلفههای دشمنستیزی بر رهروان راه انقلاب، به ویژه دانشگاهیان به عنوان قشر نخبه جامعه ضروری است.
حاجی پور, بهمن, بهادران شیروان, مصطفی. (1391). شایستگیهای محوری دانشگاه مطلوب با تأکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری. مدیریت در دانشگاه اسلامی, 1(2), 227-250.
MLA
بهمن حاجی پور; مصطفی بهادران شیروان. "شایستگیهای محوری دانشگاه مطلوب با تأکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری". مدیریت در دانشگاه اسلامی, 1, 2, 1391, 227-250.
HARVARD
حاجی پور, بهمن, بهادران شیروان, مصطفی. (1391). 'شایستگیهای محوری دانشگاه مطلوب با تأکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری', مدیریت در دانشگاه اسلامی, 1(2), pp. 227-250.
VANCOUVER
حاجی پور, بهمن, بهادران شیروان, مصطفی. شایستگیهای محوری دانشگاه مطلوب با تأکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری. مدیریت در دانشگاه اسلامی, 1391; 1(2): 227-250.