اعتبارسنجی الگوی انتقال یادگیری برنامه‌های پرورش هیئت علمی دانشگاههای شهر قم

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی

2 دکتری آموزش و پرورش، دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران

3 دکتری مدیریت آموزشی، استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران.

4 دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران.

چکیده

هدف: بررسی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری برنامه‌های پرورش هیئت علمی در دانشگاههای منتخب شهر قم. روش: پژوهش حاضر با راهبرد اکتشافی و رویکرد ترکیبی انجام شد. در مرحلۀ کیفی با روش نظریۀ زمینه‌ای و انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته شرایط زمینه‌ای، عوامل علّی و میانجی، راهبردها و پیامدهای فرایند انتقال یادگیری در برنامه‌های پرورش هیئت علمی بررسی و الگوی کیفی بر اساس مدل پاردایمی نظریۀ زمینه‌ای ترسیم شد. در مرحلۀ کمّی از طریق پرسشنامۀ طراحی‌شده، نظرات 200 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهر قم، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: انگیزش و احساس نیاز اعضای هیئت علمی با انتقال یادگیری به عنوان پدیدۀ محوری، رابطۀ معنادار داشتند؛ اما رابطۀ حرفه‌گرایی هیئت علمی با انتقال یادگیری تأیید نشد. همچنین ارتقای سطح آزادی علمی، جامعه‌پذیری اعضای هیئت علمی و شایستگی مدرّسان به عنوان راهبردهای الگوی طراحی شده بر بهبود عملکرد اعضای هیئت علمی تأثیر معنادار داشت. نتیجه‌گیری: ارتقای کیفی فرایند پذیرش و جذب دانشجویان، ارتقای سطح نعاملات بین‌المللی، پویایی برنامه‌های درسی و حاکمیت جو حمایتی در سطح محیط‌های دانشگاهی، نیازسنجی جامع و مشارکت اعضای هیئت علمی در طراحی برنامه‌های پرورش، ارتقای سطح آزادی علمی، اصلاح و پیاده‌سازی فرایند جامعه‌پذیری هیئت علمی و به کارگیری مدرّسان شایسته بر افزایش سطح اثربخشی برنامه‌های پرورش هیئت علمی تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها


منابع
-       اسماعیلی، آمنه، مرتضی طاهری، و جلیل یونسی(1393). «تسهیل انتقال یادگیری از مسیر حرفه‌‌ای‌گرایی: بررسی اثر حمایت همکاران و مدیر». آموزش و توسعۀ منابع انسانی، ش 1(1): 45-31.

-       بذرافکن، لیلا، امینی  میترا، لطفی فرهاد، جلالی زهرا (1391). «بررسی خود سنجی رعایت اخلاق حرفه ای در بین اساتید بالینی دانشکده پزشکی شیراز» . مجله پزشکی هرمزگان، ش16 (5): 394-387.

-       بهرامی، سوسن؛ سعید رجایی‌پور، تقی آقاحسینی و حسنعلی بختیار نصرآبادی(1390). «تبیین رابطۀ کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و نوآوری فنی در دانشگاههای دولتی استان اصفهان». پژوهشنامه مدیریت تحول، ش 3(6): 115-96.

-       عباس‌پور، عباس(1384). مدیریت منابع انسانی پیشرفته. تهران: سمت.

-       عزیزی، نعمت‌اله(1392). «بررسی راه‌های بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی در علوم انسانی». راهبرد فرهنگ، ش 6(21): 33-7.

-        Abbaspour, Abbas (2005). The Advanced Human Resources. Tehran: SAMT.

-        Acosta Peña, R.;M. Tomás-Folch &M. Feixas (2017). "Examining Amining the Impact of Academic Development in the Engineering Faculties in Chile; Changes in Teaching Philosophy and Teachers’ Competencies". Journal of Technology and Science Education, 7(2).

-        Allui, A. &J. Sahai (2016). "Strategic Human Resource Management in Higher Education Institutions: Empirical Evidence from Saudi". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235: 361-371.

-        Azizi, N. (2013). "A Study of Ways to Improve Research Performance of Humanities Faculty Members". Journal Management System, 6(21): 7-33.

-        Bahrami, S.;S. Rajaee Pour, T. Agha Hoseini&H.A. Bakhtiar Nasrabadi (2011). "A Clarification of Simple and Multiple Relationships between Strategic Human Resource Management and Technical Innovation in the Public Universities of Isfahan".Management,3(2): 96-115.

-        Balci, A.;I. Ozturk, M. Polatcan, A. Saylik &E. Bil (2016). "Organizational Socialization and Its Relation with Organizational Performance in High Schools".Journal of Education and Training Studies,4(9): 71-81.

-        Batarlienė, N.;K. Čižiūnienė, K. Vaičiūtė, I. Šapalaitė &A. Jarašūnienė (2017). "The Impact of Human Resource Management on the Competitiveness of Transport Companies".Procedia Engineering, 187: 110-116.

-        Bazrafcan, L., Amini, M., Lotfi, F., & Jalali, Z. (2012). "Professionalism among clinical faculty in Shiraz medical school by self-assessment"Hormozgan Medical Journal, 16(5), 387-394.

-        Berbano, E.P.;R. Browning, L. Pangaro &J.L. Jackson (2006). "The Impact of the Stanford Faculty Development Program on Ambulatory Teaching Behavior".Journal of General Internal Medicine,21(5): 430-434.

-        Bhaskar, M.P. &J.B. More (2015). "Role of Trainer and Training Aidsin Improving Effectiveness of Training amongst Employees-A Study of Large Scale Industries at Ahmednagar District". International Journal of Emerging Research in Management &Technology, 4(7): 114-119.

-        Bracht, O.;C. Engel, K. Janson, A. Over, H. Schomburg &U. Teichler (2006). "The Professional Value of ERASMUS Mobility".Kassel, Germany: Final Report, International Centre for Higher Education Research, INCHER.

-        Brooks, D.C.; L.Marsh, K.Wilcox & B. Cohen (2011). "Beyond Satisfaction: Toward an Outcomes-Based, Procedural Model of Faculty Development Program Evaluation". Journal of Faculty Development, 25(3): 1–8.

-        Burnstad, H. &C.J. Hoss (2010). "Faculty Development in the Context of the Community College". A Guide to Faculty Development, 309-326

-        Čech, M.;W. Yao, A. Samolejová, J. Li &P. Wicher (2016). "Human Resource Management in Chinese Manufacturing Companies". Perspectives in Science, 7: 6-9.

-        Cilliers, F.J. &A. Tekian (2016). "Effective Faculty Development in an Institutional Context: Designing for Transfer". Journal of Graduate Medical Education, 8(2): 145-149.

-        Creswell, J., W. and V. L Plano Clark, (2007). "Designing and Conducting Mixed Methods Research". London: Sage Publication Inc.

-        Desimone, L.M. (2011). "A Primer on Effective Professional Development".Phi Delta Kappan,92(6): 68-71.

-        Feixas, M. &F. Zellweger (2010). "Faculty Development in Context: Changing Learning Cultures in Higher Education". In: Changing Cultures in Higher Education(P. 85-102). Springer, Berlin, Heidelberg.

-        Freitas, A.C. &S.A. Silva (2017). "Exploring OHS Trainers’ Role in the Transfer of Training".Safety Science,91: 310-319.

-        Garrett,Jennifer (2014)."Developing a Framework for a Customized Faculty Development Evaluation Plan". Faculty Focus, May 2nd.

-        Gopal, A. (2011). "Internationalization of Higher Education: Preparing Faculty to Teach Cross-Culturally".International Journal of Teaching and Learning in Higher Education,23(3): 373-381.

-        Guskey, T.R. & K.S. Yoon (2009). "What Works in Professional Development?". Phi Delta Kappan,90(7): 495-500.

-        Hamza, A. (2010). "International Experience: An Opportunity for Professional Development in Higher Education". Journal of Studies in International Education,14(1): 50-69.

-        Isma'ili, Ameneh; Morteza Taheri & Jalil Younesi (2014). "Facilitating Learning Transfer in the Process of Professionalism: Exploring the Effect of Colleagues’ Support". HR Development Training Journal, 1(1): 31-45.

-        Kim, D.H.; H.B.Yoon, M.Sung, D.M.Yoo, J.Hwang, E.J.Kim, ... & J.S. Shin (2015). "Evaluation of an International Faculty Development Program for Developing Countries in Asia: the Seoul Intensive Course for Medical Educators".BMC Medical Education,15(1): 224.

-        Lambruschini, S.L. (2016). The Connection Spectrum: How Leaders Experience Interpersonal Connection in the Workplace.Doctoral Dissertation, California Institute of Integral Studies.

-        McKinne, M. (2008).A Quantitative and Qualitative Inquiry into Classroom Incivility in Higher Education. University of Missouri-Columbia.

-        McNamara, S.A. (2012). "Incivility in Nursing: Unsafe Nurse, Unsafe Patients". AORN Journal,95(4): 535-540.

-        Moutier, C.;D. Wingard, M. Gudea, D. Jeste, S. Goodman &V. Reznik (2016). "The Culture of Academic Medicine: Faculty Behaviors Impacting the Learning Environment".Academic Psychiatry,40(6): 912-918.

-        Murray, J.P. (1999). "Faculty Development in a National Sample of Community Colleges". Community College Review,27(3): 47-64.

-        Murray, J.P. (2002). "The Current State of Faculty Development in TwoYear Colleges".New Directions for Community Colleges,118: 89-98.

-        Ramalanjaona, G. (2003). "Faculty Development: How to Evaluate the Effectiveness of a Faculty Development Program in Emergency Medicine". Academic Emergency Medicine,10(8): 891-892.

-        Randall, L.E. (2008). "Rethinking Faculty Development: Toward Sustaining a Community of Learners". Senate Forum, Vol. 24, No. 1: 18-22.

-        Rock, K.Z. (2014). "Transferring Learning from Faculty Development to the Classroom".Journal of Nursing Education,53(12): 678-684.

-        Saks, A. &J.A. Gruman (2014). "Making Organizations more Effective through Organizational Socialization".Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance,1(3): 261-280.

-        Sankey, K.S. &M.A. Machin (2010). "The Role of Climate for Transfer of Training and Intrinsic Benefits in Explaining Employees' Motivation to Attend Voluntary Professional Development Activities". In:Abstracts of the 27th International Congress of Applied Psychology (P. 987-987). Australian Psychological Society.

-        Steinert, Y. (2014). "Faculty Development: Future Directions". Faculty Development in the Health Professions(P. 421-442). Springer Netherlands.

-        Steinert, Y.;K. Mann, A. Centeno, D. Dolmans, J. Spencer, M. Gelula &D. Prideaux (2006). "A Systematic Review of Faculty Development Initiatives Designed to Improve Teaching Effectiveness in Medical Education: BEME Guide No. 8". Medical Teacher,28(6): 497-526.

-        Steinert, Y.;M.E. Macdonald, M. Boillat, M. Elizov, S. Meterissian, S. Razack, M.N. Ouellet &P.J. McLeod (2010). "Faculty and Student Support: Faculty Development: If you build it, they will come". Medical Education, 44(9): 900-907.

-        Stes, A. &A. Hoekstra (2015). "Convergence in Diversity: Evaluating Faculty Development across the Globe". Studies in Educational Evaluation.-Oxford, 46: 1-3.

-        Taylor, P.J.; D.F.Russ-Eft & D.W.L. Chan (2005). "A Meta-Analytic Review of Behavior Modeling Training". Journal of Applied Psychology, 90(4): 692-709.

-        Tennill, M.M. (2011).Five-year Follow-up Evaluation of a Faculty Development Program: A Qualitative Study. University of Missouri-Saint Louis.

-        Wang, Y.;G. Lin &Y. Yang (2011, June). "Organizational Socialization and Employee job Performance: An Examination on the Role of the Job Satisfaction and Organizational Commitment". In:Service Systems and Service Management (ICSSSM), 8th International Conference on (P. 1-5). IEEE.

-        Weber, K.E. (2013).An Analysis of Faculty Development Levels of Use Outcomes at one Higher Education Institution. Doctoral Dissertation, University of Dayton.

-        Williams, R.L. (2006). "Academic Freedom in Higher Education within a Conservative Sociopolitical Culture".Innovative Higher Education,31(1): 5-25.

-        Yadav, A.K. &S. Choudhary (2016). "Faculty Perception of Medical Council of India Basic Course Workshop in Medical Education Technologies as Faculty Development Programme".International Journal of Basic & Clinical Pharmacology,5(3): 846-849.

-        Zodpey, S.;A. Sharma, Q.S. Zahiruddin, A. Gaidhane &S. Shrikhande (2016). "Faculty Development Programs for Medical Teachers in India".Journal of Advances in Medical Education &Professionalism,4(2): 97.