طراحی چارچوب مفهومی دانشگاه بین‌المللی‌ اسلامی: مطالعه‌ای کیفی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی؛ دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 دکتری برنامه‌ریزی درسی؛ دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی(نویسنده مسئول)/ نشانی: تهران؛ لویزان، خیابان شهید شعبانلو، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی / نمابر: 02122970033 / Email: Alireza_assareh@yahoo.com

3 . دکتری برنامه‌ریزی درسی؛ دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب مفهومی دانشگاه بین‌المللی‌ اسلامی انجام شده است. روش: روش پژوهش کیفی بوده و ده خبره دانشگاهی به صورت هدفمند و شبکه‌ای انتخاب و از طریق مصاحبه‌های عمیق، کدها، مفاهیم و مقوله‌های دانشگاه بین‌المللی اسلامی با روش تحلیل تم شناسایی شدند. یافته‌ها: نتایج نشان‌دهندۀ آن بود که بر اساس میزان تشابه مفهومی کدها، 66 کد استخراج و با توجه به وجه اشتراک آنها در قالب 12 مفهوم و دو مقولۀ اصلی دسته‌بندی شدند و در نهایت با بهره‌گیری از نتایج گامهای گذشته، چارچوب مفهومی دانشگاه بین‌المللی اسلامی مبتنی بر زیست‌بوم ایران طراحی شد. نتیجه‌گیری: چارچوب مفهومی دانشگاه بین‌المللی‌ اسلامی مشتمل بر دو مقولۀ محوری است: 1) مقولۀ برون‌دانشگاهی به سازوکارهایی اشاره دارد که در کنترل رؤسا و مدیران دانشگاهی نیستند و خارج از محیط دانشگاهی بر بین‌المللی‌سازی فشار وارد می‌کنند. 2) مقولۀ درون‌دانشگاهی به سازوکارهایی اشاره دارد که جزیی از کارکردهای ذاتی دانشگاه است و مدیران دانشگاهی بر آنها کنترل دارند و می‌توانند با تقویت، بهبود و نظارت بر آنها دانشگاه را به سمت بین‌المللی‌سازی سوق دهند.

کلیدواژه‌ها


-       بهشتی، صمد و غلامحسین رضایت(1394). تحلیل داده‌های کیفی با نرم‌افزار NVivo10. تهران: سخنوران.

-       شکیبا، عباس؛ رضوان‌السادات جزایری و مسعود آذربایجانی(1391). «بررسی موانع گرایش دانشجویان روان‌شناسی و مشاوره به رویکرد اسلامی: پژوهش کیفی». روان‌شناسی و دین، ش 2: 54-35.

-       کریپندورف، کلوس(1395). تحلیل محتوا: مبانی روش‌شناسی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نی.

-       Altbach, G.P. & J. Knight (2007). “The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities”. Journal of Studies in International Education, Vol. 11, No. 3/4: 290-305.

-       American Council on Education (2009). Internationalization Collaborative. Retrieved July 27, 2009, from http://www.acenet.edu/ AM/Template.cfm? Section=cii networks&Template=/CM /HTMLDisplav.cfm&ContentID=l 1068

-       Beheshti, S. & Gh.H. Rezayat (2015). Qualitative Analysis of Software by NVivo10. Tehran: SOKHANVARAN Publications.

-       Bond, S. (2003). Engaging Educators: Bringing the World into the Classroom: Guidelines for Practice. Ottawa, ON: Canadian Bureau for International Education.

-       Boyatzis, R. (1998). Transforming Qualitative Information: Thematic Analysis and Code Development. California: SAGE Publications.

-       Braun, V. & V. Clarke (2006). “Using Thematic Analysis in Psychology”. Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77-101.

-       Clifford, V. (2009). “Engaging the Disciplines in Internationalizing the Curriculum”. International Journal for Academic Development, Vol. 14, No. 2: 133-143.

-       De Wit, H. (2002). Internationalization of Higher Education in the United States of America and Europe: A Historical, Comparative, and Conceptual Analysis. Westport, CT: Greenwood Press.

-       Ellingboe, B.J. (1998). Divisional Strategies to Internationalize a Campus Portrait: Results, Resistance, and Recommendations from a Case Study at a U.S. University. The American Council on Education/Oryx Press. P: 198-228.

-       Fu Ho, H.; M. Huang Lin & Ch. Yang (2015). “Goals, Strategies, and Achievements in the Internationalization of Higher Education in Japan and Taiwan”. International Education Studies, Vol. 8, No. 3.

-       Green, M. (2007). Internationalization of Community Colleges: Barriers and Strategies. New Directions for Community Colleges, (138): 15-24.

-       Green, M.F. & C. Olson (2003). Internationalizing the Campus: A User’Guide. American Council on Education.

-       Green, M.F. & L. Siaya (2005). Measuring Internationalization at Community Colleges. Washington, DC: American Council on Education.

-       Green, M.F.; D. Luu & B. Burris (2008). Mapping Internationalization on U.S. Campuses (2008 Ed.). Washington, DC: American Council on Education.

-       Hayden, M.C.; J. Thompson & G. Williams (2003) “Student Perceptions of International Education: a Comparison by Course of Study Undertaken”. Journal of Research in International Education, 2(2): 205-32.

-       Huisman, J. & M. Van der Wende (2004). On Cooperation and Competition, National and European Policies for the Internationalization of Higher Education. ACA Papers on International Cooperation in Higher Education Lemmens, Bonn.

-       Johnson, B.; K. Von Bargen & J. Schinstock (1995). “Shifting the Curriculum Paradigm in a Land Grant College”. In: J.P. Lunde, M. Baker, F.H. Buelow & L.S. Hayes (Eds.). Reshaping Curricula: Revitalization Programs at Three Land Grant Universities (P. 54-62). Bolton, MA: Anker Publishing Company, Inc.

-       Jones, Z. & M.B Andrews (2002). “Organizational Strategies for Internationalization of Higher Education”. Connections and Complexities: The Internationalization of Higher Education in Canada, No. 11: 89-112.

-       Kelleher, A. (1996). Learning from Success: Campus Case Studies in International Program Development. New York, NY: Peter Lang.

-       Knight, J. & H. De Wit (1995). Strategies for Internationalization of Higher Education: A Comparative Study of Australia, Canada, Europe, and the USA. Amsterdam: European Association for International Education.

-       Knight, J. (1997). “Internationalization of Higher Education: A Conceptual Framework”. In: Internationalization of Higher Education in Asia Pacific Countries. Eds: J. Knight & H. de Wit. European Association for International Education (EAIE), Amsterdam, P. 5-19.

-       Knight, J. (2004). “Internationalization Remodeled: Definition, Approaches, and Rationales”. Journal of Studies in International Education, 8: 5-31.

-       Knight, J. (2006). Internationalization of Higher Education: New Directions, New Challenges. Paris: International Association of Universities.

-       Knight, J. (2014). International Education Hubs: Student, Talent, Knowledge Models, Dordrecht, Netherlands, Springer Publishers.

-       Kripendorff, C (2016). Content Analysis: Fundamentals of Methodology. Translation by H. Neyabi. Tehran: NEY Publication.

-       Leask, B. (2004). “Internationalization Outcomes for All Students Using Information and Communication Technologies (ICTs) [Electronic Version]”. Journal of Studies in International Education, 8: 336-351.

-       Lefter, V. & A.M. Bogdan (2007). “Managementul Academic al Relaţiilor Internaţionale”. Revista Management & Marketing, Issue 1, Bucharest: 79-86.

-       Leibold, F.B. (1997). “America’s MBA Internationalization Dilemma”. The Benjamin Franklin Institute of Global Education. Retrieved from: http://www.bfranklin.edu/hubs/global/leibold.htm

-       McBurnie, G. (2000). “Opportunity and Risk in Transnational Education- Issues in Planning for International Campus Development: An Australian Perspective”. Enseignement Supérieur en Europe, 25: 333-344.

-       Morphew, C.C. & M. Hartley (2006). “Mission Statements: A Thematic Analysis of Rhetoric across Institutional Type”. The Journal of Higher Education, 77(3): 456-471.

-       OECD (2004). Internationalization and Trade in Higher Education: Opportunities and Challenges. ISBN 92-64-01504-3.

-       OECD (2016). Education at a Glance. The Full Text of This Book is Available Online Via This Link: http://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2016_eag-2016-en

-       Qureshi, M.I.; S.Y. Janjua, Kh. Zaman, M.S. Lodhi & Y.B. Tariq (2014). “Internationalization of Higher Education Institutions: Implementation of DMAIC Cycle”. Scientometrics, Vol. 98, Issue 3: 2295-2310.

-       Racine, N. Villeneuve & P. Marius Thériault (2003). “Attracting Foreign Students: The Case of Two Universities in Québec”. Journal of Studies in International Education, Vol. 7, No. 3.

-       Rudzki, R.E.J. (2000). “Implementing Internationalization: The Practical Application of the Fractal Process Model”. Journal of Studies in International Education. The Online Version of this Article can be found at: http://jsi.sagepub.com/content/4/2/77.

-       Shakiba, A.; R. Jazayeri & M. Azarbaijani (2012). “Student Barriers to Psychology Students and Consultation to Islamic Approach: Qualitative Research”. Quarterly Journal of Psychology and Religion, No. 2: 35-54.

-       Stearns, P.N. (2009). Educating Global Citizens in Colleges and Universities: Challenges and Opportunities. New York, NY: Routledge.

-       Tremblay, D. (2005). “Academic Mobility and Immigration” [Electronic version]. Journal of Studies in International Education, 9: 196-228.

-       United States Advisory Commission on Public Diplomacy (1995). Public Diplomacy for the 21st Century, Retrieved May 21, from: http://www.state.gov/pdcommission/

-       University of Adelaide (2008). “Internationalization of the Curriculum”. June 4, University of Adelaide: www.adelaide.edu.au/clpd/curriculum/intcurriculum/

-       University of Alberta (2007). “Global Citizenship Curriculum Development: Curriculum Development”. www.international.ualberta.ca/globaled/nav02.cfm?nav02=94999&nav01=97262

-       University of Griffith (2007). “Definition of Internationalization of the Curriculum”. September 20, Griffith University. www62.gu.edu.au/policylibrary.nsf/xmainsearch/3ac564ad2be055224a25737f0063e4fa?opendocument

-       University of Kennesaw (2005). “Global Learning for All”. April 27, American Council on Education: www.acenet.edu/AM/Template.cfm?Section=Search&Template=/CM/HTMLDisplay.cfm&ContentID=1579

-       University of Minnesota (2010). “University of Minnesota Model of Curriculum Integration”. University of Minnesota. Umabroad.umn.edu/ci/whatisCI/model.html

-       University of Monash (2005), “Internationalization of the Curriculum Policy”. March 23, Monash University: policy.monash.edu.au/policy-bank/academic/education/management/internationalisation-of-the-curriculum-policy.html

-       Van der Wende, M. (1996). Internationalizing the Curriculum in Dutch Higher Education: An International Comparative Perspective. Den Haag: NUFFIC.

-       Watabe, Y. (2010). “Japanese Approaches to Organizational Internationalization of Universities: a Case Study of Three National University Corporations”. Retrieved from the University of Minnesota Digital Conservancy: http://hdl.handle.net/11299/90846.

-       Yang, R. (2001). “An Obstacle or a Useful Tool? The Role of the English Language in Internationalizing Chinese Universities”. Journal of Studies in International Education, Vol. 5: No. 4.

-       Zeleza, P.T. (2005). “Transnational Education and African Universities”. Journal of Higher Education in Africa, 3(1): 1-28.