1
دکترای علوم و مطالعات اسلامی، استادیار گروه علوم تربیتی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران.
2
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفههای رفتار فرانقشی در سازمانهای آموزشی از منظر اسلام است. رفتار فرانقشی رفتاری داوطلبانه است، از انتظارات رسمی نقش فراتر رفته و مستقیماً به وسیله سیستمهای پاداش رسمی سازمان شناسایی نمیشود. روش: روش پژوهش، بررسی اسناد و مدارک و تحلیل محتوای کیفی به شیوۀ استقرایی- قیاسی است. بدین منظور با استفاده از کدگذاری باز، دادههای لازم از منابع اسلامی جمعآوری و مؤلفهها معیّن شده است. یافتهها:مهمترین مؤلفههای به دست آمده عبارتند از: وساطت معطوف به خیر، واکنش متعالی، اهتمام به نیکی مضاعف، اهتمامات معنوی، مساعدت پیش از طلب، همیاری هدفمند، تقویت روحیه و نشاط کاری، پرهیز از بزرگنمایی مشکلات، نقش سازنده در انتقاد و پیشنهاد و... . مبانی این مؤلفهها نیز بر سه محور اساسی اعتقاد به حضور خداوند، باور معاد(ثبت اعمال) و محدودیت فرصت استوار است. نتیجه گیری: رفتارهای فرانقشی در دو شکل ایجابی و اجتنابی و به صورت فراکنشی، واکنشی و گاهی دوگانه بروز مییابند. نیت خالصانه و جلب رضای الهی نیز از شرایط مطلوبیت رفتار فرانقشی است؛ رفتارهایی که علاوه بر مد نظر داشتن افزایش اثربخشی در سازمان، بر رشد و تعالی فردی نیز تأکید میورزند.
دیالمه, نیکو, افضلی قادی, مونا. (1395). مؤلفههای رفتار فرانقشی در سازمانهای آموزشی از منظر آموزههای اسلام. مدیریت در دانشگاه اسلامی, 5(12), 417-442.
MLA
نیکو دیالمه; مونا افضلی قادی. "مؤلفههای رفتار فرانقشی در سازمانهای آموزشی از منظر آموزههای اسلام". مدیریت در دانشگاه اسلامی, 5, 12, 1395, 417-442.
HARVARD
دیالمه, نیکو, افضلی قادی, مونا. (1395). 'مؤلفههای رفتار فرانقشی در سازمانهای آموزشی از منظر آموزههای اسلام', مدیریت در دانشگاه اسلامی, 5(12), pp. 417-442.
VANCOUVER
دیالمه, نیکو, افضلی قادی, مونا. مؤلفههای رفتار فرانقشی در سازمانهای آموزشی از منظر آموزههای اسلام. مدیریت در دانشگاه اسلامی, 1395; 5(12): 417-442.